Skip to content

Antara angan semalam dan realiti hari ini..

November 28, 2008

Bismillahirrahmanirrahim..

Antara angan semalam dan realiti hari ini. Semalam merenung dan terfikir sesuatu yang membuatkan diri ini terasa perlu untuk melakukan perubahan. Mungkin bukanlah satu perubahan drastik yang bila orang melihat umpama terlampau ekstrim. Tapi cukuplah perubahan itu dapat dijelaskan sebagai sekadar untuk diri ini mencapai ketenangan dalam menjadi hamba Allah yang sebaiknya dari hari ke hari.

Sungguh. Bukan mudah untuk melakukan perubahan kearah yang lebih baik. Sekeping hati yang Allah berikan ini adalah ciptaanNya yang sungguh kompleks. Yang tak dapat ditafsirkan dengan kata-kata. Mampu berubah setiap saat. Ada turun-naiknya. Ada masa lemah dan ada masa kuat. Perlu pula diberikan ‘makanan tambahan’ .Kalau ikut medical term-nya ‘supplement’ supaya terus sihat dan bertenaga. Mampu melawan setiap apa sahaja cubaan yang datang agar tidak rapuh ditengah jalan kehidupan. Ini membuatkan diri ini sangat faham kenapa sukar bagi manusia melakukan perubahan dalam diri.Tapi bukan sebagai alasan untuk tidak melakukan perubahan..

Moga Allah terus memberikan kekuatan untuk diri ini terus istiqamah. Amin..

Wallahualam.

-Ummu Thana’- Mangalore,India.

8 Comments leave one →
  1. asmaa permalink
    November 30, 2008 5:02 am

    moga tabah wahai pewaris ummah!

  2. rihlatulwujud permalink*
    November 30, 2008 1:25 pm

    ameen..=)

  3. iman permalink
    December 2, 2008 12:45 pm

    (ok so i cldnt find a shoutbox to ‘shout’, couldnt find ur email to contact u. so i’m usg this instead:))
    musfirahhh~!!! waah b4 ths restricted readers je ek..didnt knw u hv blog! bes2!!
    thana’ tu..?

  4. rihlatulwujud permalink*
    December 2, 2008 4:57 pm

    (hehe..wordpress ni punya shoutbox pelik..xreti gune..^_^)
    xpernah pun mus buat restricted readers..open je sentiasa..=)..
    Thana=kesyukuran,kebahagiaan,gratitude..
    ni iman mana ye?couldnt recognize fr ur mail id..~_~

  5. iman permalink
    December 3, 2008 5:51 am

    ok fine..ni k.iman kawan nysah..along awk ituhh..cis cos! hahha
    so..adekah awk p**g..hu hu hu..appropriate ka tanya kat sini

  6. rihlatulwujud permalink*
    December 3, 2008 11:48 am

    oit..kak iman zairul ka?..musti tekaan saya tepat kan?..hehehe..mus x p**g la..undergraduate pun tak abes lg..mana mungkin terus sambung ke step seterusnya..haha..^_^..(walaupon jauh disudut hati sgt kepingin..:p.)

  7. iman permalink
    December 3, 2008 2:26 pm

    hahaha ye saye…td baru tepon hanisah! he he he…ha sabo2…kang byk hal pulak..tunggu ye…haih..lambat la beta dpt anak sedara camni..:D

  8. rihlatulwujud permalink*
    December 3, 2008 7:02 pm

    haha..lambat dpt anak sedara?..sarah comel kan ada..hehehe..^_^..bia die besar dgn sihat,cergas dan cerdik dlu baru ‘kawan’ die dtg nnt..ekeke..ntah2 along dpt baby dulu..:p

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: