Skip to content

A Love Letter from Ayah

March 29, 2009

Ayah yang bergetar suaranya saat meng'akadkan saya tanda menyerahkan amanah besar pada Abu Thana'..

Ayah yang bergetar suaranya saat meng'akadkan saya tanda menyerahkan amanah besar pada Abu Thana'..

28hb March 2009. Genap 49 tahun umur ayah. Saya dah pun menghantar kad tanda ingatan kepada ayah. Tapi tak sangka ayah juga turut memberi ‘something’ pada saya yang jauh di India ini dan saya kira sebagai salah satu hadiah bermakna dari ayah sempena hari lahirnya. A love letter dari ayah tersayang. Pertama kali saya menerima ”warkah cinta’ dari ayah adalah semasa hari pernikahan saya dan Abu Thana’. Bilamana ayah mengambil peluang itu untuk menyampaikan pesanan kepada anak perempuannya ini. Bergenang air mata saya dan hampir semua tetamu yang hadir, mendengar bait-bait ayat ayah memberi nasihat dan peringatan kepada kami berdua.

Maka untuk kali ini, teringin rasanya untuk berkongsi dengan pembaca sekelian ingatan tulus dari ayah saya kepada anak-anaknya ini. Yang saya kira harapan ayah kepada kami adik-beradik dan juga harapan semua ayah-ayah diluar sana. Biarpun apa yang disampaikan ayah adalah bukan rekaannya sendiri, tapi maksud yang ingin disampaikan itu sama.

What I want for My Children..

I know that you’ve had a lot of fun these  past years of life. But I also know that it hasn’t always been easy for you guys and Mom, it doesn’t make up for all the time we’ve been apart. I know how much I’ve missed these past years, and today I want to tell you a little more about why I decided to take our family on this journey.

When I was a young man, I thought life was all about me—about how I’d make my way in the world, become successful, and get the things I want. But then all six of you came into my world with all your curiosity and mischief and those smiles that never fail to fill my heart and light up my day. And suddenly, all my big plans for myself didn’t seem so important anymore. I soon found that the greatest joy in my life was the joy I saw in yours. And I realized that my own life wouldn’t count for much unless I was able to ensure that you had every opportunity for happiness and fulfillment in yours. In the end, children, that’s why I become who I am now.

I want all my children to go to schools worthy of their potential—schools that challenge you, inspire you, and instill in you a sense of wonder about the world around you, I want you to have the chance to go to college—even if we aren’t rich. And I want you to get good jobs: jobs that pay well and give you benefits like health care, jobs that let you spend time with your own kids and retire with dignity.

I want us to push the boundaries of discovery so that you’ll live to see new technologies and inventions that improve our lives and make our planet cleaner and safer. And I want us to push our own human boundaries to reach beyond the divides of race and region, gender and religion that keep us from seeing the best in each other.

That was the lesson your grandmother tried to teach me when I was your age.

She helped me understand that human is great not because  they are perfect but because they can always be made better—and that the unfinished work of perfecting our life falls to each of us. It’s a charge we pass on to our children, coming closer with each new generation to what we know we should be.

I hope all of you will take up that work, righting the wrongs that you see and working to give others the chances you’ve had. Not just because you have an obligation to give something back to God that has given our family so much—although you do have that obligation. But because you have an obligation to yourself. Because it is only when you hitch your wagon to something larger than yourself that you will realize your true potential.

These are the things I want for you—to grow up in a world with no limits on your dreams and no achievements beyond your reach, and to grow into compassionate, committed people who will help build that world.  That’s why I’ve taken our family on this great adventure.

I am so proud of all of you. I love you more than you can ever know. And I am grateful every day for your patience, poise, grace, and humor as we go through this life as a family.
p/s: Salam angah, ayah harap angah baca artikel ini. Ianya betul-betul menyamai isi hati ayah. Ayah nearly cried after reading it.  Love always from Dad.

Ayah adalah orang yang senang bergembira dengan pemberian kecil anak-anaknya. Setiap kali ulang tahun kelahiran ayah ataupun bila Hari bapa, biarpun kami hanya memberi sekeping coklat dan kad buatan tangan yang tak seberapa, ayah akan sangat menghargainya. Siap lekat atau letak atas meja di pejabatnya. Bangga dengan hasil tangan anak-anak. Ayah yang tidak pernah mengajar kami berlebih-lebihan tapi tidak pernah biarkan kami susah dalam hidup. Ayah yang banyak mengajar kami erti kesabaran. Melihat ayah sudah cukup membuatkan saya lebih bersemangat dalam hidup kerana ayah bukan orang yang mudah untuk berputus asa dan sangat berkerja keras untuk kami sekeluarga. Terima kasih ayah!. Ayah bukan jenis yang suka untuk membuatkan anak-anaknya atau ummi risau dengan masalah, tapi saya tahu, disetiap letih ayah kami adalah penawarnya.  Disetiap kesibukan ayah, ayah pasti akan meluangkan masa dengan kami sebaiknya jika ada. Ayah yang mempunyai vision untuk setiap anak-anaknya namun tidak pernah membelakangkan keinginan kami yang berbagai dan memeningkan kepala. Setiap nasihat ayah pasti membuat saya berfikir. Maafkan salah silap angah selama ini ayah.

-Ummu Thana’- Mangalore, India

9 Comments leave one →
  1. March 30, 2009 9:22 am

    salam ummu thana’ =)

    thank you for sharing this very valuable letter from a father to his child. There is a lot that we can learn from your father =)

  2. rihlatulwujud permalink*
    March 30, 2009 11:48 am

    Jazakillahu khayr UmmiMusa..^_^..

  3. April 5, 2009 7:49 pm

    akk.. sy rindu ayah saya..huhu

    ni nak ucap..epi3 besday.. today akknye besday kan.. may Allah bless u always n smoga thabat d jalan dakwah ini.. miss u..

    -uhibbuki fillah-

    p/s: bilakah kite leh jumpe lagi hee

  4. nazihah permalink
    April 6, 2009 6:14 pm

    mus sgt touching warkah ni

    wow..ana pun menangis bace

    keep writing tau

    …..=)

  5. rihlatulwujud permalink*
    April 9, 2009 10:13 am

    Cikzu sayang..=)
    InsyaAllah akak terjah Jordan lagi bulan 6 ni..boleh jumpa lg..^_^..
    Jzkk for the wish..dah tue sangat rasanya diri ini..huhu..Uhibbukifillah..

  6. rihlatulwujud permalink*
    April 9, 2009 10:16 am

    Jazakillah Nazihah..=)…Thanx for the support..uhibbukifillah..^_^

  7. April 10, 2009 9:41 am

    terharu ana.. :(….
    rindu nti.. ana tgh tergapai2 gak sekarang ni..
    doakan ana ye🙂
    ana baru je lepas cerita pd sahabat ana
    ttg nti n diyana..
    how ana appreciate our journey together in Ausmat..
    How I learn a lot from u guys.
    ya Allah tunjukkanlah kami ke jalan yg Engkau redhai..
    amin..

  8. April 10, 2009 9:44 am

    oh, ana dah tukar guna blogspot, tekan link tu, kalau nak tgk blog ana

  9. rihlatulwujud permalink*
    April 14, 2009 6:32 pm

    Salam Yam..ana rindu nti juga..xsabar nak balik msia jumpa nti!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: