Skip to content

The value of Honesty..

October 20, 2009

Dan siapakah yang lebih baik perkataanya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata,” Sungguh kami adalah orang-orang muslim(yang berserah diri)” [Al-Fussilat:33]

Saya mulakan dengan sedikit pengajaran dari Kisah Sahabat-Talhah bin ‘Ubaidillah r.a. Talhah yang tidak sedikit pun lokek dengan harta yang dimiliki malahan resah dengan banyaknya harta beliau sepertimana sahabat-sahabat yang lain. Antara yang paling awal memeluk Islam. Sebaya dengan Zubair Al-Awwam dan Rasulullah saw tidak pernah menyebut Zubair melainkan ada nama Talhah sekali dan begitulah sebaliknya untuk menunjukan betapa rapatnya Zubair dan Talhah dan betapa sayangnya Rasulullah saw terhadap mereka berdua. Talhah menerima 70 tikaman dalam peperangan Uhud. Sehinggakan Rasulullah saw bersabda:

“Sesiapa yang ingin melihat seorang lelaki yang masih berjalan di atas muka bumi sedangkan dia telah selesai menunaikan janjinya pada kepada Allah(seolah-olah dia telah syahid), maka lihatlah Talhah bin Ubaidillah.”

Hebatnya para sahabat terdahulu tidak dapat ditandingi umat zaman sekarang. Namun itu tidak seharusnya dijadikan batu penghalang untuk kita terus melakukan yang terbaik dalam kehidupan ini untuk mengajak kepada kebenaran.

Saja ingin berkongsi apa yang saya lalui semalam dan hari ini. Semalam saya dan batchmates seramai 11 orang telah bertukar rotation posting pada pedodontics(kanak-kanak). Memandangkan kanak-kanak tak banyak yang perlu kami lakukan, maka hari pertama dihabiskan dengan berborak sesama kami. Bermula daripada bagaimana masing-masing menghabiskan cuti depavali baru-baru ini sehinggalah masuk kepada isu agama. Satu perkara yang menarik perhatian saya dan menuntut pembelaan bilamana timbul isu Depavali, Thaipusam, Buddha dan Islam. Mereka di India tidak menyambut Thaipusam sebab tidak ada Batu Caves. Mungkin mazhab lain kut di Malaysia itu. Rakan tempatan saya sendiri menyatakan bahawa bila Thaipusam, mereka menyeksa diri dengan mencucuk segala jenis besi pada badan.

Bila masuk isu itu, rakan saya lagi seorang bertanya pada saya, betulkah orang Islam bila ahli keluarga ditimpa musibah seperti berlaku kematian atau bencana atau kemalangan etc, mereka akan mencederakan badan sendiri  dengan melontar2 something sampai badan berdarah-darah dan menangis meraung yang dipanggil ‘takziah’ atau bahasa inggerisnya condolence. Saya terkejut bila dengar perkara itu berlaku di India ini. Mulanya saya ingat hukuman rejam ke apa. Saya  tanya lagi sekali betulkah ada orang Islam yang buat begitu sebab memang serius saya tidak pernah dengar dan lihat sepanjang hampir 4 tahun di India ini. Dia kata betul, orang Islam melakukan perkara tersebut sebagai menghormati mangsa mungkin. Astaghfirullahaladzim. Saya mengucap panjang dan dengan tegasnya menyatakan dalam Islam there is no such things as harming yourself on behalf of others. Allah itu Maha Adil, Maha Pengasih, Maha Penyayang. Ibarat membunuh diri kerana kesedihan atau masalah hidup atau tidak redha dengan takdir Allah, di akhirat nanti Allah balas di neraka perkara sama  yang akan dilakukan berulang-ulang selama-lamanya. Naudzubillahiminzalik. Dia hanya mengangguk dengar jawapan saya di Malaysia atau negara Islam lain, tidak pernah ada such things dan mungkin mereka adalah Islam yang extremist, tidak pasti dia mampu terima atau tidak. Bagaimana boleh wujud lagi fahaman seperti ini di zaman ini di kalangan umat Islam sedangkan telah jelas terang dan nyata dalam Al-Quran halal haram dalam kehidupan. Moga Allah beri petunjuk kepada mereka. Jangan jadi fitnah pada agama sendiri.

Satu lagi perkara hari ini, kelas terakhir dari pukul 3-4pm saya dah sangat mengantuk. Nasib baik cikgu yang mengajar itu cikgu yang saya suka dan dia memang pantang orang tidur dalam kelas dia. Terbuka jugalah mata ini bila dia mengajar. Yang peliknya, bila time ambil attendance, dia suruh sorang-sorang pergi depan tanda sendiri dalam buku rekod kehadiran itu. Lazimnya disini cikgu yang akan ambil. Maka sorang-sorang pun pergilah ke depan untuk tanda kehadiran. Saya tidak terkecuali. Bila sampai sahaja, saya lihat kehadiran kelas minggu lepas subjek sama saya tidak ditanda. Memang saya sendiri tidak hadir kelas tersebut sebab pening kepala. Saya cakap pada cikgu, dia kata; ‘ok, put absent there’. Saya pun letakla absent. Separuh jalan nak patah balik tempat duduk saya, dia panggil balik, dia kata;’ because of you being honest to me, i want to give you the attendance for last week also’. Saya mula-mula macam tak percaya sambil mata terkebil-kebil. Dia sungguh2 panggil dan saya tukar balik rekod kehadiran saya dalam buku itu sambil cakap terima kasih. Kami di sini nilai attendance sangat tinggi. Kehadiran amat penting. Kalau nak ponteng kelas kena kira betul-betul berapa kali boleh ponteng biar tidak ada masalah dikemudian hari. Kalau ada shortage of attendance terus tak boleh ambil exam. Alhamdulillah, bertambah percentage attendance saya hari ini. Hihi. Saya sendiri tidak tahu begitu sekali cikgu saya mengambil berat tentang kejujuran. Lepas itu dia sempat berpesan pada satu kelas, kita sebagai manusia bukan hanya perlu excel dalam study, tapi nilai-nilai murni juga perlu ada untuk jadi doktor yang baik.

Kesimpulannya, akhlak yang mulia terbukti mampu jadi contoh/qudwah pada mereka disekeliling. Jangan mudah perlekehkan janji Allah swt bahawa jika kita berakhlak dengan akhlak yang mulia, tidak mampu mengubah orang lain. Biarpun sedikit, tapi ada nilainya disisi Allah dan kita pasti akan nampak kesannya kalau tidak sekarang, nanti itu pasti. InsyaAllah.Sama-samalah kita menjaga akhlak lebih-lebih lagi kepada non-muslim supaya mereka tidak memperlekehkan agama kita.

Wallahualam

-Ummu Thana’-Mangalore,India

3 Comments leave one →
  1. October 20, 2009 11:45 pm

    ~memang kejujuran dan akhlak mulia itu penting. lebih2 jika urusan itu melibatkan non-muslim. gudluck ye…
    ~singgah jap ye..
    ~ dari bumi sakura…

  2. saya permalink
    October 21, 2009 5:31 am

    ^__^ bangunla!!g study!😛

  3. rihlatulwujud permalink*
    October 21, 2009 9:40 am

    to teratai biru: Betul tu..all the best to u too!..singgahla selalu2

    to saya: dah bangun la ni!!

Leave a Reply

