Skip to content

Tenang..

October 29, 2009
Ini gamba hiasan..hihi..tak ada kena mengena dengan isi di bawah

Ini hanyalah gambar hiasan..hehe..tak ada kena mengena dengan isi dibawah

Macam mana anda mencari ketenangan?. Adakah ketenangan itu perlu dicari atau boleh datang dengan sendirinya? Sudah pastilah ketenangan itu harus dicari. Kalau tak cari, manusia takkan boleh tenang begitu sahaja.

Ada orang tenang bila khusyuk dalam solat dan doa

Ada orang tenang bila baca Al-quran

Ada orang tenang bila sibuk dengan urusan dakwah

Ada orang tenang bila dapat tengok muka orang yang disayangi, tak kiralah pasangan, anak, ibubapa, adik beradik, ahli keluarga, sahabat

Ada orang tenang bila dapat membahagiakan orang lain

Ada orang tenang bila makan banyak

Ada orang tenang dengan keluar melihat ciptaan Allah

Ada orang tenang bila dapat buat benda yang dia suka

Ada orang tenang bila dia buat relaxation therapy..

Tapi betulkah anda benar-benar akan rasa tenang bila:

1. Anda gembira dengang bercakap perihal orang lain(mengumpat)

2. Anda membenci orang yang buat salah pada anda

3. Anda rela berdendam dari memaafkan

4. Anda bersangka bersangka buruk dengan orang lain

5. Anda gembira buat dosa dengan pasangan yang belum halal

6. Anda seronok buat terlampau banyak benda sia-sia atas alasan untuk menenangkan diri.

Entahlah..mungkin definisi tenang manusia tak selari dengan definisi tenang Allah dalam Al-quran.

“Iaitu orang yang berIman dan hati mereka yang tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mngingati Allah hati menjadi tenteram.”[Ar-Rad:28]

Saya ingin muhasabah diri sendiri, bila ketikanya saya betul-betul tenang. Mungkin anda juga boleh sama-sama muhasabah diri. InsyaAllah. Kerana kita, tanpa Allah memang bukan siapa-siapa. Tak akan wujud dan tak ada makna.

-Ummu Thana’-Mangalore,India

5 Comments leave one →
  1. October 30, 2009 1:19 pm

    sedapnye chizkek tuh. =))

  2. rihlatulwujud permalink*
    October 30, 2009 1:27 pm

    tuhlaa..sedapp nampaknyee..^_^

  3. kauthar permalink
    November 13, 2009 6:04 am

    Kak Mus, saya xtahu akak kenal saya ke x sebab saya pun x ingat macam mana saya kenal akak. anyhow, saya nak copy paste entry ni bulih?

    Kauthar
    leeds,uk

  4. rihlatulwujud permalink*
    November 13, 2009 7:37 am

    hehe..kamu dulu sekolah mana?xpe..ambil je copy paste..=)
    Dalam dakwah mana ada copyright..^_^

  5. Kauthar permalink
    November 14, 2009 1:30 am

    Jzkk,Hurm…saya dulu sekolah al-amin kl pun bukan bangi.hurm…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: