Skip to content

Berita Gembira dari Allah swt

November 12, 2009

hatimu bahagia

Wahai orang-orang yang berIman, mahukah kamu aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?.(Iaitu) kamu berIman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad dijalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. Niscaya Allah mengampuni dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai, dan ke tempat-tempat tinggal yang baik di dalam syurga ‘Adn. Itulah kemenangan yang agung. Dan (ada lagi) karunia yang lain yang kamu sukai (iaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat (waktunya). Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mukmin. [As-Saff 61:10-13]

Beberapa hari lepas saya bermesej-mesejan dengan Abu Thana’ berdiskusi tentang suatu perkara. Seperti lazimnya, saya yang persistent ini tidak mahu kalah dengan Abu Thana’ walaupun dia selalunya banyak betul dari saya. Sampaikan Abu Thana kata pada saya; “Ini pun bisness juga, bisness akhirat”. Diam terkedu di situ mengakui kesalahan. Betapa lemahnya seorang isteri ini yang selalu lupa. Terus rasa nak muhasabah balik ayat di atas. Ayat yang selalu jadi penguat di medan dakwah bila diri hampir gugur dipertengahan.  Ayat janji-janji Allah kepada mereka yang tegar berjuang dijalanNya. Untuk apa kita hidup di muka bumi ini?. Sekadar suka-suka atau ada tujuannya?. Sudah cukupkah amal yang ingin dipersembahkan kepada Allah?. Bukan setakat amal wajib, tapi amal ‘amar makruf nahi mungkar’?

Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mukmin. Allah bukan kata kepada orang-orang muslim. Tapi orang-orang mukmin. Ada beza disitu antara orang Islam dan orang yang berIman. Bila Islam tak semestinya berIman. Ada orang yang Islam hanya pada nama tapi bila masuk bab Iman, banyak benda yang dia tidak ‘Imani’, yakni tidak membenarkan dengan hati, lidah dan amal perbuatan. Moga diri tidak lagi khilaf bab ini. Kerana saya pasti kita semua mahukan berita gembira dari Allah swt. Fitrahnya manusia, tiada siapa yang suka kepada berita sedih kan. Maka sama-samalah kita berusaha untuk menggapai ‘berita gembira’ dari Allah swt.

Wallahualam

-Ummu Thana’-Mangalore, India

2 Comments leave one →
  1. November 13, 2009 10:31 am

    ingatkan berita gembira apa la tadi..hehe

  2. rihlatulwujud permalink*
    November 13, 2009 1:28 pm

    lambat lg ‘berita baik’ tu kak najwa..hehe..=)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: