Skip to content

Bila teringat..

December 30, 2009

Kelmarin chat dengan marhamah. Lama sungguh tak update dengan puan seorang itu. Busynya dia setelah jadi mak orang. Online pun tak sempat nak tegur. Tuan Ilham dah semakin berisi katanya sampai tak larat nak dukung. Pipi gendut. Bilalah saya dapat jumpa mereka. wuu~..rindu..

Bila teringat marhamah, saya tringat lagu di bawah ini. Sebabnya dia pernah tulis lagu ini dalam kad sempena hari lahir saya beberapa tahun lepas. =). Maka untuk marhamah, kita dedicate balik lagu ini untuk awak..^_^..

Aku bersyukur menjadi temanmu
Banyak yang telah ku pelajari erti kehidupan
Ukhuwah yang sekian lama terjalin
Semurni embunan pagi

Perjalanan kita masih jauh
Rentasi segala ranjau serta onak berduri
Hanya ketabahan dan keimanan di hati
Mengatasi segalanya

Ku cuba memahami dirimu
Agar persahabatan kekal utuh bersatu
Ku sedar betapa cekalnya hatimu
Menhadapi ujian Allah Yang Satu

Akal budi sinar peribadi
Madah indahmu tidak akan daku lupakan
Kau sering mengingatkan diri ini
Tiada kemanisan hidup tanpa keimanan

Ya Allah Oh Tuhan kami
Seiringkanlah perjalanan ini
Mengharungi hidup penuh pancaroba
Mencari kasih Mu

Berkatilah persahabatan kami ini
Buat selamanya
Oh Tuhanku

Semalam chat dengan huda. Banyak sangat cakap benda merapu, tiba-tiba saya tanya pada dia ‘lagu kami’ masa sekolah tingkatan 3 dulu. Kitorg suka lagu ini. Benar-benar mengimbau kenangan lama di sekolah. Untuk seketika saya duduk dengar lagu tu sambil teringat kat huda.  Huda pun kata dia tengah buat benda sama. Lawak je. Hihi..Huda!..sila jangan terharu..saya rindu kamu..

Maka huda, saya dedicate lagu ini untuk kamu..sila dengar dan hayati liriknya ye. ^_^.

berjalan di tepi pantai
tertiup angin berhembus
sejukkan hati damaikan diri
melihat biru

bersama tlah dilewati
bersama tlah dijalani
aku disini kan bersamamu
tlah ikat janji

hidupku kan damaikan hatimu
diriku kan slalu menjagamu
izinkan ku slalu bersamamu
kasihku padamu

tlah kuberikan semua
tlah kurasakan bersama
sampai terhenti nafasku ini
hanyalah untukmu

Kadang-kadang dalam kesibukan harian yang kita lalui hari-hari. Bila kita duduk berehat dan cuba untuk mendengar lagu-lagu yang ada dalam playlist boleh buat kita terkenang macam-macam benda. Mengimbau kembali setiap perjalanan yang pernah kita lalui. Kenangan-kenangan indah. Pahit manis kehidupan. Buat kita fikir, rupanya dah lama kita bernafas di muka bumi Allah swt ini. Kadang-kadang mungkin boleh buat kita tersenyum sendirian, atau menangis sendirian. Rindu pun bertandang lagi untuk kembali ke zaman persekolahan suatu ketika dahulu. Sekarang dah masuk zaman semua kawan sibuk nak membina kerjaya, membina keluarga, walimah sana-sini, ada yang dah menimang cahaya mata. ‘Perasaan’nya dah tak sama masa zaman sekolah dahulu. Zaman remaja yang penuh turun naiknya. Sekarang semua sedang menuju ke alam ‘matang’. Alhamdulillah

Wallahualam.

-Ummu Thana’-Mangalore, India

6 Comments leave one →
  1. December 30, 2009 7:30 pm

    awww. so sweet. eh nape tak ngaku yg kita mmg lesbian? clash ar cmneh!

  2. December 30, 2009 7:33 pm

    oh saya lg rindu sama kamu! u are one of the best friend ever in my life. i do really appreciate our relationship. thanks for everything. i luv u haneh🙂

  3. December 30, 2009 7:36 pm

    kenapa mcm kelakar je ayat english aku tuh? ah lantak ah! benci betul bahasa penjajah neh.

  4. rihlatulwujud permalink*
    December 30, 2009 8:05 pm

    haha..huda!!..sampai 3??..anda rindu saya begitu sekali??..saya berbangga..hehehe..nnt i kirim barang yg u nak tu ek..^_^..last time makcik hafsah amek yang cantik kan?…awak dapat yg tak cantek sgt..hihi

  5. December 31, 2009 12:25 pm

    haha. ala lupa plak. sbnrnye nk kirim key chain london utk u. takpa. nnt2 la yeh. hehe. arr, mana ada. kita yg pilih tuh sbb suka warna tuh. cantik la! agpn yg lg satu tu jarang la. sbb wne krim kan? haha. dat’s y dis time i nak wane itam. oh bijak tak i? hehe.

  6. rihlatulwujud permalink*
    December 31, 2009 4:56 pm

    Bijak..bijak..hehe..=)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: